Toshkentda ayrim ko‘chalarda tezlik 80 km/soatgacha oshirilishi va bir yo‘nalishli harakat joriy etilishi mumkin
14.08.2025 / 11:12Agar tezlikni oshirish infratuzilma yaxshilanishisiz amalga oshirilsa, avariyalar soni ko'payishi mumkin.

Poytaxtda avtomobil tezligi va harakat tartibini o‘zgartirish bo‘yicha yangi takliflar ko‘rib chiqilmoqda.
Toshkent shahar IIBB YHXB boshlig‘i o‘rinbosari Elmurod Alimovning ma’lum qilishicha, Bunyodkor, Sebzar, Ahmad Donish, Toshkent halqa yo‘li hamda Yangi O‘zbekiston ko‘chasida ruxsat etilgan eng yuqori tezlikni 80 km/soatgacha oshirish taklif qilinmoqda. Bundan tashqari, shaharning 12 ta ko‘chasida bir yo‘nalishli harakat tizimi joriy etilishi rejalashtirilgan. Aniq ro‘yxat hozircha e’lon qilinmagan.
O‘zgarishlarning maqsadi
Alimovning ta’kidlashicha, bu choralar tirbandliklarni kamaytirish, YTHlar sonini qisqartirish, yo‘l harakati xavfsizligini oshirish va haydovchilar hamda piyodalar uchun qulay sharoit yaratishga qaratilgan. Takliflar mahalliy va xalqaro tajriba o‘rganilgach ishlab chiqilgan.
Svetofor muammosi va yechim
Shuningdek, elektr ta’minotidagi uzilishlar tufayli svetoforlar 2 soatdan 8 soatgacha ishlamay qolishi masalasi ko‘tarildi. Bunday vaziyatlarda tartibni yo‘l patrullari qo‘lda boshqarishga majbur bo‘lishadi. Muammoni bartaraf etish uchun markaziy hududdagi 500 ta svetoforga uzluksiz quvvat manbalari (UPS) o‘rnatish taklifi ilgari surildi. Bu qurilmalar yordamida elektr uzilgandan keyin ham svetoforlar 6 soatgacha mustaqil ishlashi mumkin bo‘ladi. Eslatib o‘tamiz, 2023-yil aprel oyida O‘zbekiston shaharlarida ruxsat etilgan tezlik 70 km/soatdan 60 km/soatgacha tushirilgan edi.
Xorij tajribasi
Dunyoning yirik shaharlarida, jumladan, Moskva, Ankara va Dubayda, ayrim yo‘nalishlarda tezlik 80–90 km/soatgacha oshiriladi, biroq bu qat’iy xavfsizlik talablari bilan birga amalga oshiriladi: kuzatuv kameralarini o‘rnatish, yo‘l ajratgichlarini qo‘yish va aniq yo‘l chiziqlarini belgilash. Nyu-York va Parijda esa bir yo‘nalishli harakat keng qo‘llaniladi, bu esa tirbandliklarni kamaytiradi va avariyalar sonini qisqartiradi.
Ya’ni, bu usul boshqa mamlakatlarda ishlaydi, ammo faqat tezlikni oshirish yoki bir yo‘nalishli harakat joriy etish bilan birga qat’iy xavfsizlik choralarini qo‘llash sharti bilan:
- sifatli yo‘l chiziqlari va yoritish;
- qoidabuzarliklarni qayd etuvchi kameralar;
- jismoniy yo‘l ajratgichlar;
- aniq yo‘l belgilari va haydovchilarni ogohlantirish tizimi.
Misollar:
- Moskva — ajratilgan magistrallarda 80–90 km/soat ruxsat etiladi, kameralar va ajratgichlar tufayli YTHlar kamaygan;
- Singapur — tor va tirband hududlarda bir yo‘nalishli harakat samarali qo‘llaniladi;
- Dubay — keng yo‘llar va qat’iy nazorat tufayli shahar ichida 80–100 km/soat tezlik xavfsiz hisoblanadi.
Agar tezlikni oshirish infratuzilma yaxshilanishisiz amalga oshirilsa, ko‘pincha avariyalar soni ortadi.